Godt lad os tale lidt om det her med at sælge. Traditionelt salg kan i sin mest ekstreme form virke skræmmende for de fleste.
Vi tænker måske på traditionelt salg i en fuldstændig karikeret form som irriterende telefonsælgere, påtrængende gadesælgere og luskede brugtvognsforhandlere og hvis det er din forestilling om salg, så kan jeg godt forstå at du tøver og finder det ubehageligt.
I det hele taget kan det der med at være opsøgende være ret grænseoverskridende for rigtig mange. Det maskuline salg handler nemlig om jagten. At finde byttet, jagte det og nedlægge det.
Som kvinde og feminint væsen kan det godt virke enormt uoverskueligt at skulle ud og sælge sit produkt, især hvis du ikke bare er tynget af ubehagelige forestillinger og begrænsende overbevisninger omkring salg, men også skulle tilgå salget i en så ekstrem maskulin energi. Det er udmattende.
Men ved at skifte vores perspektiv, ændre overbevisninger og strategi kan vi lære at sælge på en måde, som ræsonnerer med vores sjæl og feminine væsen.
… Og det skal jeg fortælle dig hvordan.
Det gode salg handler nemlig om at lytte. Det handler om at få den potentielle kunde i tale og læse mellem linjerne, hvad de i virkeligheden har brug for – og det er mange af vi kvinder jo allerede mestre i.
Du lukker ikke, som udgangspunkt, et salg under første interaktion. Selvfølgelig er der undtagelser, men det er mere en undtagelse som bekræfter og ikke sådan de fleste salg fungerer. Det gode salg tager tid og starter langt før salgssamtalen.
Det starter når en potentiel kunde ser dit brand for første gang, Spørg dig selv: ræsonnere de signaler du sender ud via din branding med drømmekunden?
Hvis den gør det, så begynder drømmekunden sansynligvis at undersøge, hvad det er du tilbyder. Det kan være de træder ind i din butik eller klinik, besøger din hjemmeside, din linkedin profil eller instagram. Her lærer kunden dig langsomt at kende.
Det kan være at de lige netop leder efter det produkt du tilbyder, du har gjort dit forarbejde og ved at dit produkt er i høj kurs. Og lige her oplever mange at kunden er lun, de er interesseret, men ender med ikke at købe.
Og det kan være enormt frustrerende, men det der sker, er at du ikke har vundet deres tillid endnu.
Så – det du kan gøre er at investere en masse tid i at overbevise kunden om at de skal købe. Her kommer det maskuline salg ind i billedet.
Din kunde er måske kun halvlunken og skal virkelig trækkes igennem salget. De ender dog med at købe, fordi du er så overbevisende, men 3 dage efter kommer de tilbage og returnerer varen.
Det maskuline salg kan altså være enormt opslidende, især hvis det ikke ræsonnerer med din inderste kerne og du virkelig skal bygge dig op mentalt hver gang.
Salg som ræsonnerer med din feminine kerne handler om tiltrækning. Som feminint væsen skal vi ikke jagte, vi skal vende den om og være den som er jagtet og det gør vi ved at tiltrække. Det er vores natur, så det vil mange kvinder finde lettere.
Tiltrækning handler om at gøre arbejdet på forhånd og vække gnisten hos dit publikum, således at dine drømmekunder kontakter dig, når de er overbeviste om, at du og dit produkt eller ydelse er rigtig for dem.
Du tiltrækker ved at sende små ambassadører ud i din digitale sfære, Dine ambassadører er dit indhold. Vi taler altså nu om det man kalder indholdsmarkedsføring.
Det vil sige dine opslag på de sociale medier, dine blogartikler, dine podcasts og youtube videoer. Det er her dine drømmekunder lærer dig at kende og finder ud af, om du er den rigtige for dem.
Så lav indhold som vækker gnisten, som inspirere til at købe dit produkt. vis kunderne hvad resultaterne er ved dit produkt og giv dem cravings efter det samme resultat. Så de kommer til dig, når de er klar. når de er tiltrukket og når de tror på at du er den rigtige for dem.
Godt, så hvordan gør man så rent praktisk?
Jo, du skal selvfølgelig først finde ud af, hvilke kanaler du finder dine drømmekunder på. Hvad konsumerer de allerede af indhold? Altså er de til blogindlæg, podcast eller video? Og det gør du bedst ved simpelthen at spørge dem. Få dem i tale og spørg, hvor de bruger det meste af deres tid, når de søger efter information og produkter eller bare digitalt tidsfordriv.
81 % af alle køb starter nemlig på nettet, så find ud af, hvad tendenserne er indenfor din niche.
Dernæst skal du lave indhold som dine drømmekunder elsker. Det er her kunsten ligger og det kan tage år, at lære at lave godt indhold som sælger. Det skal bygges op over tid, så hav tålmodighed med processen.
Du starter med at lave et grundigt forarbejde og teste forskellige ting af. Når du har fundet noget som virker, så sørg for bliv helt skarp til dette. Hvis det fx er blogindlæg, som er den store sælger i din niche, så test forskellige længder, ordvalg, formater og strukturer over en periode, analyser dine resultater, ret til og gentag processen.
At skabe indhold er en stor opgave i starten, hvilket er grunden til at rigtig mange giver op undervejs. men husk det er en læringsproces og at al læring tager tid.
Du hører tit og ofte rådet om, at du skal blive ved og ved og ved med at skabe indhold og det er også rigtigt nok. Ideen bag det, er at du med tiden bliver bedre og bedre og til sidst har opbygget så stor en mængde, at du kan begynde at genbruge dit indhold.
Du vil også på et tidspunkt blive så god til at skabe indhold, at du kan begynde at skemalægge det, skabe struktur og overblik og uddeligere. Så letheden kommer med tiden og du vil opleve at jo større og bedre din hær af ambassadører bliver, jo mere vil du sælge.
Det feminine salg er ikke en hurtig metode, den tager tid at bygge op, ligesom den gode virksomhed og som med alt andet, så er der en læringsfase, men investerer du tiden og dit fokus, så vil du opleve at dit salg bliver mere let, intuitivt og med langt bedre resultater.
Der kommer selvfølgelig tidspunkter, hvor du kommer til at skulle sælge i en langt mere direkte form. Fx et decideret salgsmøde, en salgspræsentation, et opkald og så videre. Men også her, så kan du træde ind i din feminine energi og sælge med et udgangspunkt som føles langt mere naturligt og intuitivt.
Det og meget mere er blandt andet noget af det vi arbejder med på mit Business Suite forløb, som er den bedste måde jeg kan hjælpe dig på, hvis du er interesseret i at lære mere omkring, hvordan du kan vækste din forretning online med en vækststrategi, som passer til netop din business, til dig og dit liv. Med alle dine unikke udfordringer og din livssituation, som måske også inkluderer børn eller andre krævende forpligtelser.
På forløbet dykker vi ned i maskinrummet bag salg og digital markedsføring, og laver sammen en strategi, så du får klarhed og overblik. Du får også støtte og vejledning til, hvordan du kan arbejde med dit mindset i processen, så du kan overvinde følelser af utilstrækkelighed, tvivl og overvældelse og tage det næste store skridt mod den succes du drømmer om.