Design uden navn

Instagram Markedsføring: Succes med Instagram i din Virksomhed

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email

Instagram Markedsføring: Succes med Instagram i din Virksomhed

Instagram er et af de mest populære sociale medier i verden, og det er især nyttigt for virksomheder som vil bruge sociale medier i deres markedsføring. Der er over en milliard mennesker, der bruger Instagram til at dele billeder og videoer med deres venner og følgere, hvilket gør det til et af de bedste steder for virksomheder at promovere sig selv.

Få succes med din Instagram markedsføring. Instagram-publikummet er også meget attraktivt for annoncører. Den største aldersgruppe på Instagram er de 18-29-årige, og deres gennemsnitsindkomst er højere end gennemsnittet. 

Selv om du ikke kan sælge direkte fra Instagram, så er der mange indirekte måder at tjene penge på. Derfor skal du kende til hvordan man som virksomhed kan bruge Instagram i sin markedsføring. 

I denne artikel tager vi et kig på nogle tips og tricks, der vil hjælpe dig med at udnytte Instagram i din virksomhed og gøre det til en uundværlig markedsføringskanal for dit brand.

Hvorfor du skal bruge Instagram i din virksomhed’s markedsføring

Instagram er en effektiv platform til at opbygge en loyal kundekreds og få din virksomhed til at skille sig ud fra mængden. Instagram for virksomheder er en fremragende måde at opbygge dit brand og målrette din målgruppe på. Ved at bruge Instagram til virksomheder kan du sende indhold af høj kvalitet og få nye tilhængere. 

Du kan også se, hvem der engagerer sig i din profil, og se deres demografiske data, hvilket hjælper dig med at skræddersy dine indlæg og få flere følgere.Det kan bruges til at skabe kontakt og engagere sig med kunder, promovere dit brand og skabe leads. 

Instagram har også ud over det nogle ret gode forretningsrelaterede funktioner, der kan bruges som en markedsføringsplatform. Du kan bruge Instagram som et værktøj til kundeservice ved at svare på spørgsmål og kommentarer fra brugerne. 

Dette er med til at opbygge et forhold til dine kunder og hjælper dig med at reparere eventuelle skader, der er forårsaget af negative kommentarer.

Sådan kommer du i gang med Instagram markedsføring

Det kan være en stor udfordring at forsøge at navigere i Instagrams verden for virksomheder, især fordi du konkurrerer med millioner af andre brands om din målgruppes opmærksomhed.

Den gode nyhed er, at der er masser af værktøjer og strategier til din rådighed, som kan hjælpe dig med at få flere følgere på Instagram, engagere dit eksisterende publikum og gøre dem til livslange kunder.

Her er nogle strategier til hvordan din virksomhed kan skabe en stærk tilstedeværelse på Instagram.

Brug Hashtags Strategisk

Hashtags er et af de vigtigste aspekter af din Instagram-markedsføringsstrategi. Brug af hashtags vil hjælpe med at øge din brand awareness og øge engagementet på din konto. 

Skræddersy dine hashtags til din virksomhed. Mens nogle generelle hashtags kan være effektive til at få flere øjne på dine Instagram-opslag, vil du få mest muligt ud af Instagram ved at bruge hashtags, der er specifikke for dit målmarked.

Et mål er at finde den rette balance mellem et højt engagement og et lavt antal hashtags i dine billeder. Du ønsker at inkludere nok hashtags, så brugerne nemt kan finde dit billede, men for mange hashtags kan få din billedtekst til at virke spammy og uprofessionel. Nogen gør det, at de inkludere dem som en kommentar efterfølgende.

Udvikel en visuel strategi

Vær konsekvent i dit visuelle udtryk ved at bruge en Brand Style Guide, der er et dokument, hvor du har fastlagt virksomhedens visuelle udtryk på forhånd. 

Du vil så kunne bruge denne samme stil til alle dine indlæg og desuden andre markedsføringselementer som dit websted, blogindlæg og meget mere. Din Instagram-side skal afspejle din virksomhed som en helhed. 

En konsekvent stil hjælper folk med at genkende dig som eksperten på dit område. Det hjælper dem også til at stole på dig, fordi de ved, hvad de kan forvente af dig, og forstår, at dit indhold er pålideligt.

Brug Produkttags

Instagrams relativt nye funktion for produkttags er en fantastisk måde at præsentere dine produkter på Instagram på. Når du tagger et produkt, kan folk, der kigger på dit opslag, trykke på billedet og se et tag (mærkat) med navnet og prisen på hvert produkt.

Det er nemt at tagge produkter – du skal bare trykke på det nye ikon i Instagram Stories (det ligner en indkøbspose). Derfra skal du blot vælge den relevante butik og tilføje dine produkter.

Du kan også tilføje tags til individuelle fotos ved at trykke på “Tag Products”-indstillingen i redigeringsmenuen. På den måde kan du indsætte en liste med produktnavne og priser, som derefter vises i billedets billedtekst, når folk ser det på computer eller mobil.

Brug Instagram Ads

Instagram-annoncer er den perfekte løsning til at hjælpe med at eksponere dit brand. Som bruger af en Instagram-virksomhedskonto har du mulighed for at køre annoncer på Instagram.

Instagram-annoncer er grundlæggende ligesom Facebook- eller Twitter-annoncer – de er designet til at hjælpe virksomheder med at få nye følgere og skabe trafik til deres websted. 

Den eneste forskel er, at du i stedet for at målrette folk på baggrund af deres interesser kan du målrette dem på baggrund af ting, de kan lide og følger på Instagram. 

Og det bedste af det hele er, at engagementet er meget højere end på andre sociale netværk, hvilket betyder, at dit budskab vil blive spredt yderligere til en lavere pris.

Opret en tiltrækkende annonce, der tydeligt viser dit produkt eller din tjeneste ved hjælp af billeder og call-to-action (CTA’er). 

Det er bedst at inkludere en stærk CTA i slutningen af din annoncetekst, da det er her, folk er mest tilbøjelige til at blive engageret. 

En stærk CTA vil også øge din klikfrekvens (CTR), hvilket hjælper dig med at få flere følgere og kunder.

Instagram-annoncer er alsidige, idet de kan formateres som slideshow, video, karrusel eller enkeltbillede. 

Dette giver dig mulighed for at formidle dit budskab på en måde, der er engagerende og iøjnefaldende for din målgruppe.

Brug influencers

Influencer marketing er en proces, hvor en person, der har en aktiv følgerskare på de sociale medier, promoverer dit brand for dig. 

De kan skrive en anmeldelse af dit produkt eller din tjeneste, dele et billede med dit produkt eller blot nævne dit brand i et af deres daglige indlæg.

Ideen bag dette er, at potentielle kunder stoler mere på folk, som de ser som eksperter i deres niche eller branche, end på mærkerne selv. 

Når en person, som de følger på sociale medier, anbefaler et produkt, som de elsker, er de mere tilbøjelige til at købe det.

At bruge Instagram-influencere kan være en fantastisk måde at nå dit målmarked på, men det kan også være en tidskrævende og vanskelig proces, så sørg for grundigt at undersøge mulighederne inden. 

Brug Stories

Instagram Stories er en sjov funktion, der giver dig mulighed for at oprette korte videoer, som dine følgere kan se kortvarigt.  Videoerne forsvinder nemlig efter 24 timer og er et effektivt værktøj for virksomheder til at skabe brand awareness og øge brandloyalitet.

Instagram stories er en hurtig måde at præsentere dine produkter og tjenester på, samtidig med at du viser billeder bag kulisserne af din virksomhed.

Stories får i øvrigt 24 gange så mange visninger som almindelige indlæg, og de vises oftere i feeds. 

Brugergenereret indhold

Brugergenereret indhold (UGC) er en fantastisk måde at øge engagementet på, fordi dit publikum føler, at de er en del af dit brand. Hvis de allerede skriver om dig, kan du spørge, om du må genpublicere indholdet på din side. 

Hvis de ikke allerede skaber indhold for dig, er det på tide at bede dem om at gøre det ved at udskrive en konkurrence, oprette et specifikt hashtag og bede dem om at lave et indlæg om dit produkt eller brand for at få chancen for at blive vist på din konto.

Brug linket i Instagram-bioen godt

Linket i Instagram-bio er det eneste sted, hvor du altid kan henvise dine følgere til at sende dem videre til dit websted, din webshop, din blog eller andre links, som du gerne vil promovere.

Problemet med Instagram er, at det kun tillader ét link i din bio. Når du lægger et produkt eller en artikel op på din konto, vil det ofte blive set dage eller endda uger senere af en person, der ikke fik mulighed for at klikke sig videre. 

Med et linktree-værktøj kan du imidlertid oprette en landingsside, der indeholder alle dine links, så de er lette at finde.

Reels

Instagram Reels er korte videoer, som du kan dele med dit publikum. Med en valgmulighed på op til 15 sekunder er de en hurtig og effektiv måde at fortælle en historie eller vise dit brand i aktion på.

Video er et af de mest populære formater på de sociale medier, og det bliver stadig mere og mere dominerende. Reels er perfekte til at vise optagelser bag scenen, produktlanceringer, hurtige tips eller endda din egen personlighed.

Takeovers

Instagram kan være en fantastisk måde at nå ud til nye kunder på, men det tager tid at opbygge din følgerskare. 

Hvis du ønsker at vokse hurtigt, kan du samarbejde med en influencer, der har et lignende publikum, og bede dem om at køre en Instagram-takeover for dit brand.

Det er, når en anden person styrer din konto for en dag. Det er en god måde at blive eksponeret over for folk, der allerede følger den pågældende person, da de vil se dit brandnavn i deres feeds. 

Det giver også en anden person en mulighed for at gøre noget sjovt og kreativt med dit brands konto.

Du kan også lave interne takeovers, hvor en anden medarbejder eller freelancer styrer din konto for en dag. 

Dette fungerer især godt, hvis du har flere personer, der arbejder med sociale medier; du kan rotere, hvem der styrer den, så alle får erfaring.

En feed-takeover eksponerer mere af dit indhold for folk, der følger dig, mens en Story-takeover får dig foran folk hele dagen med længere videoer og fotos end normalt.

Konkurrencer

En Instagram giveaway er en konkurrence, hvor præmierne uddeles til deltagerne i konkurrencen på baggrund af et bestemt indsendelseskriterium (det, du beder folk om at gøre for at kvalificere sig til giveaway’en). 

Det er vigtigt at skabe en form for værdi for deltagerne ved at bede dem om at gøre noget, der får dem til at engagere sig i dit brand. 

Den bedste måde at gøre dette på er ved at skabe indhold, som folk nyder, f.eks. billeder eller videoer af dine produkter i brug.

Den mest grundlæggende form for giveaway er simpelthen at give et produkt eller en tjenesteydelse væk fra dig. 

Hvis du f.eks. driver en fotovirksomhed, kan du forære indrammede billeder væk som et adgangskriterium. 

For enhver anden form for brand er det en god måde at øge din følgerskare på, samtidig med at du promoverer dit produkt eller din tjenesteydelse, at være vært for en giveaway, hvor du giver noget væk, der er relateret til din niche.

Du skal dog være opmærksom på at der er specifikt gældende regler for konkurrencer på Instagram, både fra Instagram selv og den danske lovgivning om markedsføring. 

Konsistens

Hvis du ønsker at opbygge dit brand på Instagram, er det vigtigt at huske, at konsistens er nøglen. 

Hvis du kun kan poste en gang om ugen, og det fungerer for dig, så er det fantastisk! Hvis du har brug for at poste tre gange om dagen, så gør det! 

Uanset hvilken tidsplan der fungerer bedst for din konto, så hold dig til den, så dit publikum ved, hvornår de kan forvente nyt indhold fra dig.

 

Undgå i din Instagram Markedsføring

For at få fuldt udbytte af denne app er der her nogle ting, du bør undgå at gøre:

Posting og ghosting

Undgå at poste dit indhold på Instagram og derefter forlade det. Du ønsker at interagere med andres indhold og svare hurtigt tilbage på kommentarer. 

Hvis du ikke er interaktiv med andres indlæg, eller hvis du ikke engang tjekker dit kommentarfelt ofte, vil folk tro, at du er en bot.

Køb af følgere

At købe følgere vil kun skade dit brand på lang sigt. Faktisk kan det få dig helt bandlyst fra Instagram! 

I stedet for at købe følgere skal du fokusere på at opbygge relationer med rigtige mennesker ved at kommentere deres indhold og synes godt om deres billeder … så vil de sandsynligvis også følge dig!

Samme hashtags

At reposte det samme sæt af 30 hashtags på hvert opslag viser Instagram, at du ikke lægger den nødvendige tanke og indsats i at skabe et sæt hashtags, der er specifikke for det pågældende opslag.

Opret en liste over hashtags, der er relevante for din virksomhed, og mix og match dem med hashtags, der er specifikke for dit billede og din billedtekst.

Brug ikke det samme sæt hashtags på hvert eneste indlæg. Dine hashtags skal være specifikke for dit indlæg.

 

Sådan får du flere følgere på Instagram organisk

Organisk vækst er, når du ikke køber følgere eller promoverer din konto. Det kan gå langsomt, men det er gratis og har mange fordele på lang sigt. 

Det er bedst at tænke på organisk vækst som en måde at gøre din konto stærkere over tid, snarere end som noget, der giver dig øjeblikkelige resultater.

Organisk vækst er at få nye følgere gennem godt indhold og engagement med andre konti. 

De rigtige hashtags

Hashtags hjælper folk med at finde dine billeder på Instagram ved at kategorisere dem efter bestemte emner eller interesser. 

Når du tilføjer hashtags til dine billedtekster, har folk, der følger disse tags, en bedre chance for at finde din konto.

Stedtags

Hvis du lægger et billede op, skal du inkludere et stedtag, så det bliver nemt for folk, der kunne være interesseret i dette sted, at finde det. 

Dette vil også hjælpe dig med at få følgere fra området. Hvis du bruger explorer-siden, bør du bruge så mange stedtags som muligt, fordi det vil gøre det muligt at udforske steder fra hele verden.

Samarbejde 

Du kan også starte dit eget hashtag og invitere andre mennesker til at deltage i dit projekt eller til at samarbejde med dig! 

Det er en fantastisk måde at få nye følgere på, samtidig med at du udvider dit netværk og samarbejder med andre!

Explorer siden

Hvis du har mulighed for at kreere virkelig godt indhold med masser af interaktion er det mulighed at vokse organisk via Explorer-siden.

Arbejd med Instagrams målsætning

Instagram er en virksomhed som alle andre og ønsker at forblive relevant og udvikle sig med tiden. Derfor laver de hele tiden nye tiltag som de promovere og booster ved at give first movers lidt medvind når det kommer til at vækste deres rækkevidde. For tiden er det Reels, som der er fuld fokus på. Det betyder at du har gode muligheder for at vækste din konto organisk, hvis du laver Reels af god kvalitet.

Sådan får du mere engagement på Instagram

Instagram er en af de bedste sociale medieplatforme, du kan bruge til at øge engagementet. Jo flere følgere du har, og jo flere likes, kommentarer og delinger hvert enkelt opslag får, jo bedre vil din Instagram fungere.

Skab engagerende indhold

At øge engagementet starter selvfølgelig med at skabe indhold, som folk har lyst til at kommentere og dele. 

Før du offentliggør et indlæg, skal du spørge dig selv, om det er engagerende nok, eller om det skal justeres en smule. 

Hvis du har flere billeder i et album, skal du sørge for, at hvert billede er unikt nok, så det kan stå for sig selv. 

Hvis et foto ikke har nogen særlig historie bag sig, kan du prøve at tilføje en interessant billedtekst eller tagge en person, der er involveret i historien.

Sæt en call-to-action til sidst

Folk er mere tilbøjelige til at engagere sig i dit indhold, hvis de ved, hvad de skal gøre nu. 

Tilføj en call-to-action i slutningen af hvert indlæg, der fortæller dem, hvilken handling de skal foretage sig som det næste.

Interager med dine følgere

En af de vigtigste måder at øge engagementet på er ved at interagere med dine følgere. 

Så længe de ved, at du er opmærksom på deres eksistens, vil de være mere tilbøjelige til at interagere med dit indhold til gengæld.

Hvis du kommenterer på andres billeder, tilskynder du dem til at kommentere på dine egne. 

Det er en god måde at få folk involveret i en samtale og begynde at opbygge et forhold til dem.

Ved at tagge folk i dine indlæg kan du få nye følgere og give de eksisterende endnu en grund til at tjekke din side ud.

Gå live

Dette er stadig en af de mest effektive måder at øge engagementet på. 

Det er vigtigt at gøre det konsekvent og ikke kun en eller to gange om ugen; jo mere du gør det, jo bedre resultater får du. 

For at få mest muligt ud af denne strategi skal du planlægge dine indlæg på forhånd og ikke bare stole på, at dine følgere beder om en livevideo; del links på forhånd, og lad dem vide, hvornår du går live.

 

Konverter følgere til kunder på Instagram

Så hvad er den bedste måde at konvertere Instagram-følgere til kunder på? Her er nogle idéer. 

Tilbyd eksklusive rabatter til dine følgere, og bed dem om at følge dig på Instagram. 

Du kan sende dem et link i en DM, hvis de har godkendt det, eller poste et billede, der indeholder en invitation til at følge dig, hvis de vil benytte sig af rabatten.

Hvis du sælger direkte fra din Instagram-profil, skal du gøre dine indlæg mere relevante. 

Dette omfatter brug af hashtags, udstationering af afstemningsspørgsmål og besvarelse af kommentarer.

Knyt din Instagram-profil til din e-mail-liste ved at give folk eksklusiv adgang og rabatter, hvis de tilmelder sig din e-mail-liste.

Instagram markedsføring i din virksomhed

Forhåbentlig har du nu fået en god idé om, hvordan du kan bruge Instagram til din virksomhed. 

Ved at bruge disse teknikker kan du øge kendskabet til dit brand og give din virksomhed en fordel i forhold til konkurrenterne.

Det tager selvfølgelig tid og ressourcer at få en følgerskare på Instagram, men når du først har en følgerskare, vil du se fordelene ved det. 

At opbygge en følgeskare er dog kun halvdelen af slaget med Instagram. Du skal også være i stand til at få disse følgere til at vokse og promovere dit brand effektivt. 

Den gode nyhed er, at denne platform giver dig mulighed for at eksperimentere og undersøge, hvilke opslag der fungerer bedst. Så selv om din Instagram-strategi kan ændre sig med tiden, er og bliver Instagram et kraftfuldt værktøj for virksomhedens markedsføring. 

 

Drømmer du om at starte din egen business, men ved du ikke hvor du skal starte? Eller har du allerede en virksomhed kørende, men som trænger til en digital opgradering.

Vi har lavet er iværksætterkursus til dig som vi kalder 360° Digital Business, hvor vi fokusere på body, mind & business, fordi vi ved, at vi SKAL have styr på både det digitale OG det mentale, hvis du vil skabe en succesfuld forretning i 2022.

Lignende Artikler

SHOP NU

Velkommen til
SheBoss-bloggen

Her på bloggen bringer vi artikler omkring livet som Shebosser og iværksættermødre.

Vi håber på at kunne inspirere og motivere dig til at blive alt det du drømmer om.

Kategorier

Hvordan vi fik
1000 følgere på Instagram
den første uge

uden at betale en krone​ til markedsføring!

Reach på de mest populære sociale medier kan være en svær nød at knække. Desværre er det ofte den eneste mulighed for små virksomheder med et begrænset markedsføringsbudget for at nå ud til nye kunder.

Da vi lancerede SheBoss på Instagram, prøvede vi forskellige teknikker af og blev meget positivt overrasket. Vi fik nemlig over 1000 følgere inden slutningen af den første uge. 

Vi vil gerne hjælpe dig lidt på vej på de sociale medier, så vi har valgt at fortælle alle vores hemmeligheder. Strategien er nem at følge, og den kræver hverken, at man mestre video formatet, bruger influencers eller benytter betalt promovering. 

Hvis du er nysgerrig efter at vide, hvordan vi gjorde – og måske endda har mod på at blive inspireret til selv at booste dit reach på Insta til nye højder, så skriv dig på vores e-mail nyhedsbrev her og få vores hemmeligheder tilsendt direkte i din indbakke.

Få styr På det hele

For travle kvinder, der har meget de skal nå​

Hvis du gerne vil nå det hele, er et super effektivt og personligt produktivitets-system et absolut must. Få vores SheBoss-system til at holde styr på alle dine opgaver og ideer. Både i din business og privat.

Du kender det måske: Du har mange bolde i luften, og nogle gange mangler du det forkromede overblik. Du ender måske med at udskyde det store drømme projekt igen og igen. 

Vi vil gerne hjælpe dig på vej. Det synes vi nemlig, du fortjener. Hvis du ikke allerede har et super effektivt produktivitets-system, så vil dette board være en absolut GAME CHANGER af den helt store slags.

Ved hjælp af dette system fik vi selv en business op at køre “from scratch” på bare 2 måneder. Vi lavede alting selv,og sideløbende havde vi fuldtidsarbejde, hjemmeskoling og barsel med en baby, som vil sidde på armen konstant (også kaldet en velcro baby).

Du kan vælge at  kopiere vores system fuldstændig eller modificere det, så det passer til netop dit liv. Det bedste af det hele er, at det ikke koster dig en krone, kun din e-mail.

Skriv dig på vores e-mail nyhedsbrev her og modtag vores SheBoss Master To-Do og Workbench