fbpx

Iværksætter Mindset: Skab mere værdi i din virksomhed ved at fokusere på det vigtigste

Er du også ved at drukne i opgaver, stress og en følelse af at være totalt overvældet, samtidig med at du føler at du burde og kunne gøre mere med dit liv og din business? Hvad er det andre højt performende iværksættere ved som du ikke ved?

Måske udretter højtydende iværksættere mere, fordi de er god til at sortere det ikke-essentielle fra og har hyper-fokus på det som er vigtigt, altså har de det rigtige mindset.

Lær at sige nej som iværksætter med det rette mindset

Et begreb forfatteren Greg McKeown af bogen af samme navn kalder Essentialisme og en tankegang vi som iværksættere og mødre har fundet uundværlig i vores hverdag, når vi skal skabe resultater og performe på mange parametre. 

Essentialisme handler om at identificere de aktiviteter, som skaber mest værdi i dit liv og i din business og derefter strukturere og designe din hverdag og daglige rutiner, så du opnår det der er vigtigst og skaber mest værdi for dig – og ikke for alle andre. 

At bygge dit arbejdsliv på essentialistiske principper, vil hjælpe dig med at opnå klarhed omkring din forretnings kerneværdier og vigtigste principper og dermed større mulighed for at brillere på disse områder. 

Sorter det fra som ikke er ultra vigtigt

Men for at opnå dette er det vigtigt at gøre sig klart, at man også må give afkald på noget. 

Du synes måske at det er rart, at være den service leverandør, som også lige klare et par ekstra andre ting for kunden eller at være den gode kollega/chef som lige dækker ind og hjælper de andre med at udføre deres opgaver. 

“hvis du virkelig vil brillere inden for dit kernefelt, er det vigtigt at du lægger den pæne pige på hylden og begynder at betragte din tid og dine ressourcer som dyrebare.”

Det er svært og også noget vi selv kæmper med. Men det er ikke din opgave at udføre andres opgaver, (selvfølgelig med mindre det er din kerneaktivitet). Det er ikke din opgave at udfylde hullerne i diverse opgaver, som egentlig ikke er en prioritet for dig. Det er ikke din opgave at hjælpe andre, så de kan spare et par ligegyldige 100 kroner hist og her. 

Sig farvel til den pæne pige

Det lyder måske let, men kan være en utrolig krævende opgave at ændre den tankegang, især hvis den pæne pige er en del af din identitet og selvforståelse, måske endda noget du hidtil har bygget dit ry på og nu overvejer om du vil miste kunder, hvis du lige pludselig begynder at sige nej til ekstra opgaver. 

Men tro os, kunderne vil meget hellere have en super veludført kerneaktivitet, det er jo det de betaler dig for i første omgang og jo bedre du bliver, jo mere kan du tage i betaling. 

Essentialisme kan gøre underværker for din forretning, dit ry og din omsætning og hjælpe dig med at opnå succes. 

Så lad os komme i gang. Her får du 5 veje til at skabe mere værdi i din virksomhed ved hjælp af essentialistiske principper.

5 veje til at skabe mere værdi i din virksomhed

#1 Gennemgå dit program

Det første du skal gøre er at foretage en grundig vurdering af, hvordan du bruger din tid og energi lige nu. Hvordan bruger du din arbejdsdag? Hvordan bruger du den mest produktive del af din dag?

Prøv at tænke over hvordan du kan klassificere dine aktiviteter under overordnede mål. For eksempel magnetisk tilstedeværelse på de sociale medier, styr på fakturering og regnskabet, ekstraordinær kundepleje og tårnhøjt salg. 

#2 Vælg dine vigtigste prioriteter

Dernæst skal du lave en liste over alle de mål du har for dine forretningsaktiviteter og dernæst udvælge de 3-5 vigtigste mål. 

Målene skal være de mål som skaber mest værdi for dig og din forretning og som differentiere dig fra konkurrenterne. 

Det at udvælge de vigtigste aktiviteter er virkelig svært og du skal måske gøre mere end et forsøg. 

Måske vælger du først det som virker nemmest og mest lystdrevet for dig, men opdager hurtigt, at der er noget helt fundamentalt, som mangler for at din forretning kan løbe rundt. Altså noget som skaber endnu mere værdi for dig end dine første valg.

For os har det at prioritere styr på opgaverne og vores mindset et en virkelig stor værdi, selvom det på en eller anden måde kan virke overflødigt.  

#3 Planlæg din dag

Kunsten er nu at fokusere på de vigtigste mål ved at gøre plads til dem i dit daglige program. Det er de få områder du vil brillere indenfor. 

Læg dine vigtigste opgaver på de tidspunkter af dagen hvor du arbejder bedst, for mange mig selv inklusiv er det om formiddagen.

Den svære del er at undgå at bruge unødvendig tid på de områder, som IKKE er på din top 3 (eller 5). 

Find ud af hvordan du vil løse de opgaver, som ikke er en top prioritet for dig, men som skal løses. Måske er det nødvendigt at sætte lidt tid af til at udføre dem, så sørg for at lægge dem på et tidspunkt hvor du alligevel er ved at løbe tør for energi.

Det kan også være at du har råd til at uddelegere opgaverne. Men husk at du ikke bare kan lade være med at gøre vigtige ting, da det så vil ende med at kræve endnu mere af din tid og energi i sidste ende fordi der opstår konflikter. 

#4 Skal klarhed for din omverden

Det næste punkt er at informere dine interessenter om dine prioriteter, det vil sige, kunder, leverandører, samarbejdspartnere, medarbejder, investorer og andre. 

Sørg for at have klare aftaler, så du ikke stjæler andres tid. Det ville være amoralsk, især nu hvor du har indset, hvor vigtigt det er for os at værne om vores personlige ressourcer. 

Du kan ikke bare lade være med at udføre en opgave, som skal udføres. Nogle opgaver er bare opgaver ingen vil udføre. Så sørg for at have en indbygget løsning på dette, så hele systemet ikke kortslutter. 

#5 Vedligeholdelse

Den sidste del er evaluering og vedligeholdelse. Essentialisme er en tankegang og ikke en enkelt grundig hovedrengøring, du bare kan udføre en gang. 

Som med støv og snavs i hjemmet hober nye opgaver sig med tiden op og nye prioriteter presser sig på.

Det kan være du i et uopmærksomt øjeblik har aftalt et samarbejde, som højst sandsynligt ikke vil bære frugt, lovet at udføre en opgave som ikke var vigtig eller startet på en ide som viser sig at være en blindgyde. Det sker for selv den bedste. 

Opgaven ligger nu i at tage sig af tingene på en ansvarlig måde, ikke bare lade dem løbe ud i sandet og stå ved at man har begået en fejl. 

Måske skal du tage hatten i hånden og undskylde for at du er kommet til at lave en aftale du ikke kan fuldføre eller måske kan du uddelegere. 

Det handler om at stå ved sit valg om at fokusere på det vigtigste uanset om man må skuffe nogen hen af vejen. En ting som nok er ubehagelig, men som bliver lettere hen af vejen med lidt øvelse. 

Måske har du allerede investeret meget tid og energi i opgaven, hvilket kan gøre det endnu svære at sige fra, fordi det ellers føles som tid spildt. Men som man siger i pokerverdenen “You gotta know when to hold and when to fold”, man skal vide hvornår man skal holde fast og hvornår man skal springe fra for at overleve spillet. 

Så ‘fold’ hvis det ikke er det allervigtigste, selvom det er brandærgerligt, så vil du huske denne følelse næste gang du er lige ved at sige ja til noget der ikke er vigtigt for dig og huske at sige fra i tide. 

Og husk: Først når du selv betragter din tid og energi som værdifuld vil andre gøre det samme. 

Din tid er værdifuld

Husk at værdien af din tid i bund og grund handler om, hvordan du selv værdsætter den. Så sørg for at sætte værdien højt og du vil opleve at andre med tiden vil acceptere det som et faktum.

Andre lignende artikler ...

Om SheBoss

Hej, mit navn er Trine og jeg hjælper kvindelige iværksættere og selvstændige med at udvikle og vækste deres forretning digitalt og samtidigt bygge et stærkt mindset, som kan stå igennem alle de rucheture iværksætterlivet byder på.

Den bedste måde jeg kan hjælpe dig på er gennem mit Business Suite-forløb, hvor vi sammen lægger en skræddersyet salgs- og markedsføringsstrategi for, hvordan du vækster din business, så du ved præcist hvad du skal gøre.